Nejlepší bankou roku 2019 se v soutěži Hospodářských novin stala Air Bank. Společnost zabodovala v obou dílčích kategoriích výzkumu, ze kterého ocenění vychází. Jak v klientské přívětivosti, tak ve výhodnosti pro akcionáře brala Air Bank druhé místo. Po sečtení obou kategorií nicméně nechala všechny konkurenty za sebou.

Mezi oblasti, ve kterých si Air Bank v průzkumu vedla nadmíru dobře, patří například přívětivá a pohotová komunikace s klienty či šíře poskytovaných služeb, od různých forem internetového bankovnictví až třeba po služby pro bezkontaktní placení mobilním telefonem.

VÝSLEDNÉ POŘADÍ BANK

1. AIR BANK

2. ČSOB

3. FIO BANKA

4. RAIFFEISENBANK

5. MONETA MONEY BANK 

6. KOMERČNÍ BANKA

7. EQUA BANK

8. ČESKÁ SPOŘITELNA

9. SBERBANK

10. BANKA CREDITAS

11. UNICREDIT BANK

12. EXPOBANK

13. HELLO BANK

14. MBANK

15. ING BANK

Pro mladou banku ze skupiny PPF, která v této soutěži ještě před dvěma lety nesplnila podmínky pro zařazení do celkového hodnocení kvůli úzkému portfoliu nabízených služeb, tak jde o výrazný úspěch.

Mezi 15 hodnocenými bankami se vedle Air Bank nejlépe umístily ČSOB a Fio banka. Zatímco druhá ČSOB si vedla dobře jak v části zaměřené na klienty, tak v části věnované akcionářům, Fio bance k ocenění dopomohla zejména ekonomická výkonnost.

V kategorii klientsky nejpřívětivější banky zvítězila Raiffeisenbank.

V té banka exceluje delší dobu, první místo v této kategorii obhájila už popáté za sebou.

Letos už jedenáctý ročník soutěže Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna vyhlašují Hospodářské noviny ve spolupráci s dalšími partnery. Tím generálním je letos investiční skupina DRFG, následovaná hlavními partnery v podobě společností CzechFund a ChytrýHonza.cz. Dalšími partnery jsou karetní společnost Visa, investiční skupina Premiot Investment Group a advokátní kancelář Kocián Šolc Balaštík.

Na projektu spolupracují jako odborní partneři také oborová sdružení – Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven.

Z pojišťoven uspěly NN a Česká pojišťovna

V pojišťovací části soutěže výzkum hodnotil hned 17 firem věnujících se pojištění neživotnímu (například pojištění odpovědnosti či vozů), v kategorii životního pojištění bylo hodnoceno celkem 12 firem.

VÝSLEDNÉ POŘADÍ ŽIVOTNÍCH POJIŠŤOVEN

1. NN ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA

2. KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA

3. UNIQA

4. ČESKÁ POJIŠŤOVNA

5. KOOPERATIVA POJIŠŤOVNA

6. GENERALI

7. ALLIANZ 

8. ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA

9. ČSOB POJIŠŤOVNA 

10. ERGO

11. AXA 

12. METLIFE 

Zatímco mezi životními pojišťovnami uspěla NN životní pojišťovna, zlato v kategorii neživotní pojišťovny získala Česká pojišťovna, a to jak v celkovém hodnocení, tak z pohledu přívětivosti pro klienty.

Mezi oceněné v této kategorii firem patří ještě Komerční pojišťovna – ta vyšla z výzkumu jako nejpřívětivější pro klienty mezi poskytovateli pojištění životního.

Roli hraje výroční zpráva i mystery shopping

V soutěži se vyhlašuje dohromady šest kategorií, jež vycházejí z výzkumu, který opakovaně provádí agentura Datank. Firmy v něm hodnotí jak z pohledu zdraví byznysu (v potaz bere například výnosnost kapitálu či podíl na trhu), tak z pohledu toho, co nabízejí klientům. Tedy jaké mají ceny, jak široké množství služeb a produktů nabízejí či jak pohotově a ochotně se svými zákazníky komunikují.

Výzkumníci vyhodnocují a bodují více než stovku tvrdých kritérií. Hodnotí se například náklady na vedení účtů pro typy různě náročných klientů, sankce či rozsah služeb a produktů či kvalita komunikace s klienty. Hospodářské zdraví bank se pak hodnotí podle šesti ekonomických kritérií: ta zobrazují stabilitu firmy a přínos pro akcionáře.

VÝSLEDNÉ POŘADÍ NEŽIVOTNÍCH POJIŠŤOVEN

1. ČESKÁ POJIŠŤOVNA

2. ČSOB POJIŠŤOVNA

3. ALLIANZ 

4. GENERALI 

5. UNIQA

6. ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA

7. KOOPERATIVA POJIŠŤOVNA

8. DIRECT

9. SLAVIA

10. PVZP

11. AXA 

12. ERGO 

13. KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA

14. PRVNÍ KLUBOVÁ POJIŠŤOVNA

15. HASIČSKÁ VZÁJEMNÁ POJIŠŤOVNA

16. MAXIMA

17. BNP PARIBAS CARDIF

Obdobně postupuje výzkum v kategorii pojišťoven. Tam bere v potaz například to, jak vysoké pojistné jednotlivé firmy svým zákazníkům účtují. Z pohledu akcionářů zase hodnotí, jakou mají pojišťovny solventnost nebo jaký je jejich postoj k riziku.

Agentura Datank při výzkumu vychází ze dvou typů dat. Zaprvé z informací veřejných, a to na základě sazebníků bank a pojišťoven, jejich výročních zpráv a dat zveřejněných na webech zkoumaných společností. Část informací ale agentura získala za pomoci takzvaného mystery shoppingu – zkušenosti, kterou výzkumníci Datanku učinili, když vystupovali vůči bankám a pojišťovnám coby fiktivní zákazníci.

Výzkum bral v potaz například to, jak rychle a kvalitně daná instituce vyřídila klientský hovor či jak byla při komunikaci vstřícná a profesionální. Podobným testováním prošla rovněž komunikace po e-mailu. Do hodnocení vstoupila jak u bank, tak u pojišťoven i jejich dostupnost, měřená například hustotou pobočkové sítě, otevírací dobou poboček nebo provozní dobou call center.

Součástí soutěže jsou i ankety Bankovní inovátor a Pojišťovací inovátor, do níž jednotlivé firmy nominují různé inovace. Na rozdíl od hlavních šesti kategorií, které vycházejí z výzkumu, hlasuje v kategoriích inovátor veřejnost. Mezi bankami uspěla Moneta s novou generací svého mobilního bankovnictví Smart Banka, u pojišťoven uspěla Allianz s komunikační platformou Allianz NaDotek.