Hlasování o nejlepšího bankovního inovátora bude probíhat od 20.5. – 4.7.2019. Zde je celkový přehled nominovaných produktů v roce 2019.

 

Air Bank

Okamžité platby Air Bank

 

■ Jako první banka v Česku spustila okamžité platby.

■ Tuzemská platba přijde z jedné banky do druhé do 10 vteřin.

■ Služba funguje i večer a o víkendu.

 

Air Bank jako první banka v Česku spustila okamžité platby pro své klienty (spuštění 1. února 2019, pilotní provoz probíhal od podzimu 2018). Výhodou okamžitých plateb je, že tuzemská platba přijde z jedné banky do jiné banky do 10 vteřin. A to kdykoli – i večer, o víkendu nebo svátcích. Okamžité platby jsou tak mnohem rychlejší než expresní platby, které navíc večer nebo o víkendu nelze vůbec posílat. Aby okamžitá platba mohla proběhnout, musí ji umět přijmout také banka příjemce.

Klienti Air Bank mohou okamžité platby posílat přes mobilní aplikaci i internetové bankovnictví. Zadání platby je stejně snadné jako u běžné platby. Okamžité platby znamenají podstatné zrychlení tuzemského platebního styku, a jsou tak přínosem pro celý bankovní trh.

Air Bank byla jedním z iniciátorů zavedení okamžitých plateb na českém bankovním trhu a aktivně se podílela nejen na přípravě projektu, ale zapojila se i do pilotního testování okamžitých plateb s Českou národní bankou.

 

Creditas

Richee: první mobilní multibankovní platforma

 

■ Mobilní aplikace, která umožňuje připojit účty deseti bank.

■ V aplikaci lze synchronizovat historii či zobrazit celkový zůstatek.

■ Klient si může v aplikaci zřídit i Richee účet s vlastní kartou.

 

Richee je první multibankovní aplikace na českém trhu, což znamená, že je přes ni možné ovládat a spravovat účty od různých bank jednoduše z jednoho místa. Klient si navíc může (ale nemusí) zřídit i Richee účet a kartu, s níž by mělo být od tohoto týdne možné platit i pomocí Google Pay.

Připojit do aplikace lze účty od banky Creditas, která ji provozuje, a dále od České spořitelny, ČSOB, Komerční banky, Monety, Air Bank, Equa bank, Fio banky, Raiffeisenbank, Wüstenrotu a postupně se připravuje připojení dalších. Uživatel si může synchronizovat platební historii a zobrazit celkový zůstatek. Aplikace umožňuje i on‑line registraci a identifikaci klientů, automatickou kategorizaci transakcí, vytváření virtuálních účtů a vlastních rozpočtů a vedení statistik příjmů a výdajů. Aplikaci je možné zabezpečit biometrickými údaji nebo ji propojit s Apple Watch a Android Wear.

Běžný účet k aplikaci je úročen sazbou 1,5 procenta ročně do 300 tisíc korun. Všechny hlavní služby jsou zdarma včetně karty a výběrů z bankomatů doma i v zahraničí.

 

Česká spořitelna

Digitální bankovnictví George

 

■ Nové internetové bankovnictví České spořitelny, které pravidelně používá 1,6 milionu klientů.

■ Klientům poskytuje individualizované a relevantní rady pro správu financí v reálném čase.

 

George je první digitální bankovnictví v České republice, které klientům dokáže poskytovat maximálně individualizované a relevantní rady (takzvané dobré rady) pro správu jejich financí v reálném čase.

Česká spořitelna spustila George v ostrém provozu v dubnu 2018 a během 12 měsíců do něj převedla všechny retailové klienty, kteří využívali předcházející digitální bankovnictví. Šlo o největší migraci bankovních klientů v historii Česka. Pravidelně George používá 1,6 milionu klientů spořitelny, 600 tisíc z nich ho využívá hlavně v mobilu.

Dobré rady vidí uživatelé jako oznámení nebo push notifikace v internetovém bankovnictví George na mobilu či počítači. Jejich principem je poradenství založené na demografii a datech o finančním a digitálním chování daného klienta. 80 procent rad má pečující a zbytek pak zejména prodejní charakter.

Průměrná proklikovost dobrých rad se pohybuje okolo šesti procent, což mnohonásobně převyšuje průměrnou proklikovost reklamních bannerů.

 

ČSOB

ČSOB Živě

 

■ Komunikace s bankovním poradcem pomocí videoschůzky.

■ Poradce je dostupný v neobvyklé časy, i o víkendu.

■ Služba umožňuje sjednat investici během jednoho rozhovoru.

 

Nástroj ČSOB Živě slouží pro komunikaci klienta s bankou. Umožňuje mimo jiné kompletní správu investic prostřednictvím videoschůzky s bankéřem bez nutnosti fyzické návštěvy pobočky. Nabízí stejný rozsah obsluhy a zážitek jako na reálné pobočce, klientům ale šetří čas.

Díky propojení s investičním portálem, který je pro klienty dostupný v rámci klasického internetového i mobilního bankovnictví, služba umožňuje odesílání dokumentů, zobrazování grafů či on‑line investičních kalkulaček. Klient může sjednat investici během jednoho rozhovoru. Služba umožňuje poskytnutí řešení na míru, protože bankéř může po dohodě s klientem nahlédnout do jeho účtu a vyhodnotit jeho situaci. Nástroj umožňuje obsluhu bankovním specialistou i mimo standardní otevírací dobu poboček, například během víkendu.

Služba je nabízena od roku 2018, primárně byla pilotována pro Premium klienty. Letos ji chce banka zpřístupnit i retailovým klientům.

 

Equa bank

Jednoduché investice on-line a při každé platbě kartou

◼ Jednoduché investování on-line podle investičních cílů a životních situací, které chce klient řešit.

◼ Služba – Hlídač plnění investičních cílů.

◼ Možnost automatické investice při každé platbě kartou.

Equa bank jednoduché investování on-line je postaveno na plánování investičních cílů. Klient si po přihlášení do svého internetového bankovnictví volí z nabídky životních situací, které chce investicí řešit. Pomocí investiční kalkulačky si klient může svůj investiční cíl libovolně upravovat tak, aby nejlépe vystihoval jeho potřeby.

Investovat přitom může do korunových fondů od renomovaných a důvěryhodných správcovských společností. Pro investování si může navíc zvolit jakýkoli účet u Equa bank – běžný i spořicí.  Pro dosažení investičního cíle má Equa bank navíc unikátní službu – Hlídač plnění investičních cílů. Tento hlídač za klienta vyhodnocuje, zda je možné stanoveného cíle dosáhnout. Pokud ne, služba nabídne různé možnosti úpravy investice tak, aby se zvýšila šance na splnění cíle.

Klienti mohou kdykoli změnit nastavenou cílovou hodnotu své investice, zadávat jednorázové či pravidelné investice v jednom sledu. Unikátní je rovněž možnost automatické investice při každé platbě kartou. Klient – pokud chce – si může nastavit, jak často a jaké částky chce střádat při každém použití platební karty. Jakmile nastřádaná částka dosáhne 100 korun, jsou peníze investovány. Klient tak nakupuje a současně investuje.

 

Expo bank

Neo účet

 

■Účet, z nějž lze skrze internet banking investovat do kryptoměn, start‑upů či drahých kovů.

■ Investice probíhají za spolupráce s externími partnery.

■ Účet lze založit plně on‑line.

 

Neo účet propojuje tradiční bankovnictví se světem finančních technologií. Prostřednictvím internetového bankovnictví Expobanking a Neo účtu umožňuje Expobank klientům jako první tradiční banka v Evropě obchodovat s kryptoměnou bitcoin. Dále mohou klienti investovat do začínajících firem či drahých kovů.

Na těchto službách banka spolupracuje s externími partnery. Nákup a prodej kryptoměny probíhá ve spolupráci se společností wBTCb, nákup komodit ve spojení s Českou mincovnou a investice do dluhopisů začínajících a rostoucích firem spadají pod projekt Fundlift.

Neo účet klientům umožňuje spravovat kompletní finanční život z jednoho místa. Účet samotný lze navíc založit on‑line bez nutnosti navštívit pobočku banky. Stačí k tomu nasnímat dva doklady totožnosti, kopie výpisu z účtu u tuzemské banky a zaslání jedné transakce. Smlouva se podepisuje prostřednictvím SMS zprávy.

 

Komerční banka

Platby mobilními telefony a hodinkami

 

■ Banka nabízí všechny v ČR dostupné služby pro bezkontaktní placení chytrými telefony a hodinkami.

■ Jde o služby Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay a Google Pay.

 

Klienti Komerční banky mohou využívat k placení za zboží a služby své telefony, tablety či hodinky od Applu (Apple Pay) i zařízení s Androidem (Google Pay). Při sportu nebo na výšlapu mohou platit i hodinkami Garmin a Fitbit. Komerční banka tak jako jedna ze dvou tuzemských bank nabízí všechny v Česku aktuálně dostupné možnosti pro platby chytrými telefony a hodinkami.

Klienti KB si do svých mobilních platebních peněženek nainstalovali již téměř 100 tisíc platebních karet, z toho velká část přibyla od února, po zavedení Apple Pay na českém trhu. Oblíbenost platebních inovací, které banka v poslední době svým klientům nabídla, vede k rychlému nárůstu uživatelů mobilního bankovnictví KB. Meziročně vzrostl jejich počet o 38 procent na 655 tisíc, což je vůbec nejvíce na českém trhu. Objem transakcí zadaných prostřednictvím mobilního bankovnictví dosáhl od začátku roku do poloviny května 21,8 miliardy korun,o 82 procent více než loni.

 

mBank

mKarta Svět

 

■ Debetní karta s výhodným směnným kurzem.

■ Karta je zdarma a nemá žádné rizikové a jiné přirážky.

■Výška výběru zdarma za výhodný kurz není shora omezená.

 

mKarta Svět je debetní karta s výhodným směnným kurzem pro platby v cizí měně. mBank má na webu k dispozici aktuální kurz, který je obvykle na úrovni kurzu těch nejlepších směnáren.

Banka výhodného kurzu dociluje tím, že mKarta Svět pracuje s velice nízkou marží na úrovni zhruba jedné desetiny průměru českých bank u debetních karet. Výhodný kurz se vztahuje na všechny transakce v cizí měně, a to včetně výběrů z bankomatů či on‑line plateb v zahraničních e‑shopech.

Kartu svým klientům mBank poskytuje zdarma. Nemá žádné rizikové a jiné přirážky, výběry z bankomatů v Česku i zahraničí jsou zdarma, pokud klient vybírá více než 1500 korun (či ekvivalent v cizí měně). Karta se jako základní vydává k běžnému účtu mKonto. Noví klienti ji získávají automaticky. Kartu mohou dostat zdarma i stávající zákazníci, musí o ni ale požádat v mobilní aplikaci nebo v internetovém bankovnictví.

 

Moneta Money Bank

Moneta Smart Banka nové generace

 

■ Moderní verze mobilní aplikace Smart Banka.

■ Mezi přednosti patří mimo jiné vlastní antivirus.

■ Díky funkci čtení obrazovky ji snadno využijí i nevidomí.

 

Moneta Money Bank vydává novinky a vylepšení své aplikace průběžně na měsíční bázi. Jako první bankovní aplikace uvedla její Smart Banka na trh vlastní antivirus, kterým chrání všechny své uživatele před útoky škodlivého softwaru, včetně tzv. spícího malwaru.

Dále rozvinula svou kryptografii, znemožnila čtení svého zdrojového kódu s pomocí takzvané obfuskace a nasadila opatření, které klientům umožňuje bezpečně a bez obav přistupovat ke svému bankovnímu účtu i na veřejných wi‑ fi sítích.

 Mezi přednosti současné verze dále patří zpřístupnění nevidomým a slabozrakým klientům. Jako jediná také nabízí aktivaci služeb Google Pay a Apple Pay přímo v aplikaci. Pomocí integrovaného chatu (Apple Business Chat, Facebook Messenger) nabízí poradenství jako na pobočce.

Nabízí také možnost pojištění osobních věcí, platební karty (včetně zneužití NFC plateb) a internetových rizik.

 

Raiffeisen Stavební Spořitelna

Rychlejší, jednodušší a on‑line úvěry

 

■ Nový systém vyřizování úvěrů. Banka díky tomu rychleji vyřizuje žádosti.

■ Systém využívá biometriku a automatické ověřování v dostupných databázích.

 

Raiffeisen stavební spořitelna spustila nový a jednoduchý systém pro obchodní zástupce a zaměstnance na centrále banky. Systém využívá biometriku a automatizované ověřování s využitím všech dostupných registrů a databází v Česku a umožňuje ušít klientům nabídku na míru.

Klient při žádosti o úvěr předloží pouze občanský průkaz, uvede své zaměstnání a výši příjmů. Na základě těchto informací mu spořitelna nabídne produkt (úvěr se zajištěním či bez) včetně úrokové sazby na míru a seznamu potřebných dokumentů.

Žádost včetně ověření úvěruschopnosti zpracuje v reálném čase on‑line a po schválení úvěru vystaví smlouvu k biometrickému podpisu. Schválení úvěru včetně čerpání může díky úpravě proběhnout v rámci jednoho pracovního dne, a to klidně i v řádu jen několika hodin. Banka tak úvěrové žádosti vyřizuje výrazně rychleji, momentálně až dvě třetiny žádostí vyřídí do 24 hodin.

 

Raiffeisenbank

Aplikace Mobilní eKonto

 

■ Nová verze mobilního bankovnictví.

■ Umožňuje zabezpečení pomocí biometrie včetně Face ID.

■ Obsahuje také antimalware ochranu PromonShield.

 

V prosinci představila Raiffeisenbank novou verzi Mobilního eKonta, své verze bankovnictví pro chytré telefony. To vedle správy jednotlivých produktů (běžné účty, spořicí účty, kreditní karty, debetní karty, úvěry, investice) nabízí nové inovativní funkce.

Jde například o přihlašování a potvrzování plateb pomocí biometrie (Finger Print na Androidech, Touch ID a Face ID na iOS zařízeních od Applu), vyčtení QR kódu z obrázku uloženého v telefonu, fulltextové vyhledávání nad pohyby na účtu a platbami či antimalware ochranu PromonShield proti hackerským útokům.

Aplikace je tak schopná nalézt potenciálně nebezpečnou aplikaci v telefonu klienta. Uživatele na ni upozorní a doporučí mu její odinstalování. Mobilní eKonto také umožňuje skrytí citlivých dat na hlavní stránce pro bezpečné přihlašování na veřejnosti nebo funkci Long Touch pro výběr platby.

Funkce Long Touch funguje tak, že při delším podržení tlačítka nabídne účet uživateli možnosti – zadání tuzemské platby, konverzi měn, trvalou platba nebo vygenerování QR kódu v rámci služby Zaplať mi.

 

UniCredit Bank

U-konto on-line

 

■ Založení účtu on‑line pomocí počítače, tabletu či telefonu.

■ Potenciální klient musí mimo jiné naskenovat dva doklady.

■ Údaje z dokladů pak banka vyčte pomocí technologie OCR.

 

Potenciální klienti UniCredit Bank se nově nepotřebují fyzicky dostavit na pobočku banky, aby si u ní mohli založit běžný účet U konto.

Tento úkon mohou nově provést během několika minut pohodlně prostřednictvím internetu, a to na webu banky s názvem www.unicreditonline.cz.

Klienti pro založení účtu potřebují jen počítač, tablet nebo mobilní telefon. Při zakládání ověří své telefonní číslo a e‑mailovou adresu a vyfotí dva doklady totožnosti.

Z dokladů pomocí technologie OCR (optical character recognition neboli optické rozpoznávání znaků) vyčte UniCredit Bank potřebné údaje o klientovi, a ten je tedy už nemusí nikam ručně zadávat.

Účet banka klientovi následně obratem zřídí poté, co z účtu vedeného na své jméno v jiném finančním domě zašle transakci v hodnotě jedné koruny. Banka tímto způsobem dokončí ověření jeho identity.

Žadatel o U konto v konečné fázi obdrží veškeré informace o aktivaci a využívání internetového i mobilního bankovnictví a svůj nový účet může začít využívat, aniž by osobně navštívil kteroukoli fyzickou pobočku banky.

 

Wüstenrot hypoteční banka

Hypotéka dopředu

 

■ Hypotéka uzavřená předtím, než si klient zvolí nemovitost.

■ Na nalezení nemovitosti má klient 12 měsíců od uzavření.

■ Po tuto dobu neplatí žádné poplatky ani úroky.

 

Hypotéka dopředu umožňuje uzavřít hypoteční úvěr, aniž by měl klient již vybranou nemovitost. Klient tak hned na začátku jasně ví, zda a v jaké výši může úvěr získat. Podle toho pak hledá vysněný rodinný dům nebo byt. Získá tak jistotu a klid. Již při vyřízení hypotéky zná klient svou úrokovou sazbu – doba její fixace běží od okamžiku uzavření smlouvy.

Pro vyřízení Hypotéky dopředu zájemce doloží pouze doklady ke svým příjmům, uvede přehled výdajů domácnosti a případně doplňující informace pro první schválení (tzv. scoring).

Po posouzení bonity je možné podepsat smlouvu se schváleným maximálním úvěrovým rámcem a úrokovou sazbou. Tu je možné zafixovat nejméně na jeden, nanejvýš na sedm let. Maximální výše úvěru může činit 80 procent zástavní hodnoty nemovitosti stanovené bankou.

Dvanáct měsíců od podpisu má pak klient jistotu a klid na to, aby našel svou vysněnou nemovitost a nové bydlení. Po tuto dobu klient nehradí žádné poplatky ani úroky. Následně doloží standardní dokumentaci ke kupované nemovitosti a čerpání hypotéky může začít.